با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
علمی - پژوهشی
زیبایی‌شناسی خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه در پرتو نقد فرمالیستی

عزت ملاابراهیمی؛ محیا آبیاری قمصری آبیاری قمصری؛ ندا بنی تمیمی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 11-21

https://doi.org/10.30473/anb.2021.7506

چکیده
  چكیدهنهج‌البلاغه، اثری ارزشمند و مقدس است كه تحلیل و بررسی متن این کتاب، از دیدگاه مكتب فرمالیستی، مي‌تواند، جلوه‌ها و زیبایی‌های ظاهری و باطنی آن را آشکار سازد. فرمالیست‌ها به بررسی جنبه‌های شکلی و صوری اثر می‌پردازند و آن را فارغ از بافت‌های تاریخی، اجتماعی، روانی و حواشی متن بررسی می‌کند. نگارندگان در این پژوهش به روشي توصيفي ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل آسيب‌هاي بنيان خانواده از منظر نهج‌البلاغه

حسین حدیدی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 23-34

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7509

چکیده
  خانواده يكي از مهم‌ترين بنيان‌های اجتماعی جامعه است كه در آموزه‌های دينی به اهميّت و نقش آن در تعالی فردی و اجتماعی تأكيد شده است. توجه به خانواده و تعالی آن، توجه به آينده دنيوی و اخروی اعضای خانواده است. در رابطه با خانواده آسيب‌هايی وجود دارد كه می‌تواند بنيان خانواده را سست و مسير تعالی اعضای آن را منحرف نمايد؛ بر همين اساس توجه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل بُعد حسی - ادراکی گفتمان در خطبه حکمیت و نقد ترجمه‌های آن (نمونه پژوهش: استاد ولی، جعفری و دشتی)

حبیب کشاورز؛ مسعود سلماني حقیقی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 35-48

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7510

چکیده
  نشانه - معناشناسی یکی از مباحث نو در نقد ادبی است که در تجزیه و تحلیل انواع متون و فهم چگونگی تولید و دریافت معنا کاربرد بسیاری دارد. امروزه نشانه- معناشناسی حوزه‌هایی فراتر از نشانه‌شناسی کلاسیک و ساخت‌گرا را در برمی‌گیرد. در این دانش نو، ثبوت معنایی و انجماد نشانه‌ها جای خود را به نشانه‌های سیال، متکثر و پویا می‌دهند متن نهج‌البلاغه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحليل گفتمان انتقادی نامۀ ٦ نهج ‏البلاغه با الگوگيری از روش فرکلاف

سيد محمد موسوی بفروئي؛ احمد زارع زرديني؛ حسن زارعي محمودآبادي زارعي محمودآبادي؛ فاطمة اثني عشري

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 49-62

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7511

چکیده
  مسئله پژوهش حاضر، استخراج مبانی سیاست‌ورزی امام علی علیه السلام در نامۀ ٦ نهج‌البلاغه که خطاب به معاویه است با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در سطوح سه گانه توصیفی، تفسیری و تبیینی است. هدف این پژوهش ایجاد خوانش جدیدی نسبت به متون دینی است. یافته‏ها نشان می‏دهد در سطح توصیف، نامه نشانگر تمایلات سیاسی امام علی (ع) در ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
تحلیل نگرش امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به دنیا و مواهب آن بر اساس شواهد قرآنی

رحمت‌الله عبدالله‌زاده آراني

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 63-75

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7512

چکیده
  نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که امام علی (ع) آن را پس از گذراندن دوران سخت در بازگشت از جنگ صفین در سرزمین حاضرین برای فرزندش امام حسن (ع) نگاشت از گنجینه‌های پربار علوی است که حاصل تجارب دوران پر فراز و نشیب حیات دینی و اجتماعی- سیاسی آن حضرت (ع) است. فرازی از این نامه گران‌سنگ بیانگر نگرش وی به دنیا و بهره‌مندی از مواهب و رزق الهی است که جهان ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
دخالت دولت در مقررات‌گذاری و نظارت بر بازار از دیدگاه نهج‌البلاغه

علیرضا دل افکار؛ احمد اکبرزاده

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 77-87

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7513

چکیده
  یکی از مباحث مهم در حوزه‌ی اقتصاد، بحث دخالت دولت در مقررات‌گذاری و نظارت بر بازار است که با دو دیدگاه عمده جواز و منع همراه است. دیدگاه نفع عمومی، در حالت شکست بازار به‌واسطه عواملی همچون انحصار، این دخالت را توجیه کرده و دولت را موظف به مداخله می‌کند. در متون فقهی ذیل عناوین «احتکار» و «تسعیر» بحث مداخله دولت در بازار ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی تحلیلی علم امام(ع) و علّت اختلاف علما در این حوزه با تأکید بر نهج‌البلاغه

محمود کریمی بنادکوکی؛ زهرا خیراللهی؛ هومن متین نیکو

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 89-105

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7514

چکیده
  امامت از شاخص‏ترین موضوعات قرآنی و معرفت امام از مهمترین تعالیم نبوی است. نحوۀ تلقّی از علم‏ امام، تأثیر به‏سزایی در امام‏شناسی دارد. هرچند میان دانشمندان اسلامی، در بعضی حوزه‏های علم امام، همانند مرجعیّت در امور دینی، اتّفاق ‏نظر وجود دارد امّا در برخی موضوعات، همچون کیفیت علم، آگاهی به ضمائر مردمان و چگونگی علم امام به ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی هنجارشکنی‏ (نحوی، آوایی، واژگانی و معنایی) در نهج‌البلاغه

آذر زارعي؛ ولي اله حسومي؛ محمدرضا عامری؛ سیداحمد عقیلی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 107-117

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7515

چکیده
  هنجارشکنی به معنای خروج از زبان معیار و هنجار، از مفاهیم بنیادین در حوزه سبک شناسی است. کاربرد این ویژگی در کلام حضرت علی (ع) تمایز خاصی به کلام ایشان بخشیده است. نوشتار حاضر با هدف نشان دادن این تمایز، به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی هنجارشکنی در کلام حضرت پرداخته است. سؤال اصلی این است که خروج از زبان معیار و هنجار در کلام حضرت چگونه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
بررسی انتقادی دیدگاه لین وایت پیرامون نقش دین در بحران زیست‌محیطی با تکیه بر گزاره‌های اعتقادی نهج‌البلاغه

عباس بخشنده بالی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 119-127

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7516

چکیده
  با پیشرفت بشر در علوم تجربی، آسیب‌های زیست‌محیطی نیز سیر صعودی به خود گرفته که گاهی به عنوان «بحران محیط زیست» یاد می‌شود. این آسیب‌ها نه تنها کشورهای مدرن را با خطرهایی مواجه کرده بلکه کشورهای در حال توسعه و عقب‌افتاده را نیز تحت تأثیر قرار داده است. یکی از نظریه‌پردازان حوزه بحران‌های محیط زیست لین وایت استاد تاریخ قرون ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
گردشگری دینی در سیره علوی

محمود واعظی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 129-139

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7517

چکیده
  گردشگری که در اصطلاح قرآنی با واژه های سیر و سیاحت مورد استفاده قرار گرفته است، امری است ستوده و ممدوح به شرطی که به صورت هدفمند و در چارچوب کمال انسانی باشد. امام علی ع به عنوان مفسر قرآن کریم بیانات ارزشمندی در ترویج و توسعه گردشگری داشته‌اند که این قلم تلاش بر گردآوری آن دارد. امام ع نه تنها به سیرو سیاحت و امر گردشگری اهتمام داشتند ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
روش‏های اعتبارسنجی نهج‏البلاغه در بوته سنجش

مهدی مردانی گلستانی

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 141-152

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7518

چکیده
  نهج ‏البلاغه یکی از کتب حدیثی شیعه است که از آغاز تألیف تاکنون مورد توجه اندیشمندان اسلامی قرار داشته است. با این همه، به خاطر برخی شبهه‌افکنی‏های مخالفان و نیز بعضی کاستی‏های سندی و متنی با تشکیک در انتساب مواجه گردیده است. پژوهش حاضر کوشیده است تا با تبیین روش‏های اعتبارسنجی که بر پایه سه محورِ سند، منبع و متن استوار است، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
شیوه‏‏های تحقق انسجام متنی در نهج‏البلاغه از منظر دستور زبان نقش‏گرا (مطالعه موردی، نامه ۲۸)

Maryam Jalilian

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1399، صفحه 153-164

https://doi.org/10.30473/anb.2020.7519

چکیده
  انسجام از مهم‏ترین مباحثی است که در حیطه‏ی زبان‏شناسی متن مورد بررسی قرار می‏گیرد. اگرچه تعریف دقیقی از انسجام ارائه نشده است، اما به طور کلی بر پیوستگی متن در سطح ساختاری دلالت دارد و بر پایه عناصر دستوری و واژگانی شکل می‏گیرد. نهج‏البلاغه به عنوان کتابی متمایز و منحصر به فرد در سبک، حائز اهمیت فراوان است. از این رو پژوهش ...  بیشتر