با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، ایران (نویسنده مسئول)؛ Karimiimahmoud@gmail.com

2 . استادیار، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور تهران، ایران؛ Zkheirolahi@yahoo.com

3 دانشجوی دکتری، علوم و معارف نهج‌البلاغه، دانشگاه پیام نور تهران، ایران؛ Homan.matin2014@gmail.com

چکیده

امامت از شاخص‏ترین موضوعات قرآنی و معرفت امام از مهمترین تعالیم نبوی است. نحوۀ تلقّی از علم‏ امام، تأثیر به‏سزایی در امام‏شناسی دارد. هرچند میان دانشمندان اسلامی، در بعضی حوزه‏های علم امام، همانند مرجعیّت در امور دینی، اتّفاق ‏نظر وجود دارد امّا در برخی موضوعات، همچون کیفیت علم، آگاهی به ضمائر مردمان و چگونگی علم امام به مسائل و حوادث‏زمانه، اختلاف‏نظر دیده می‏شود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، درصدد است به سوالات زیر پاسخ دهد: 1. از منظر نهج‏البلاغه علم امام بر چندگونه است و از چه منابعی اخذ می‏شود؟ 2. علت اختلاف اصلی علمای شیعه در تحلیل موضوع علم امام چیست؟ 3. بر اساس آموزه‏های نهج‏البلاغه، قلمرو علم امام چیست و چه ابعادی را شامل می‏شود؟ تحلیل دقیق فرمایشات امام(ع) در نهج‏البلاغه نشان می‏دهد که «قرآن»، «تکلّم خداوند» و «رسول خدا (ص)»، منابعِ حضوریِ علم و مختصّ امام هستند؛ امّا «بصیرت»، منبع علمِ حصولی و مشترک میان امام و سایر افراد بوده و امام در تحلیل اوضاع و فتنه های زمانه بر آن تکیه دارد. بنابراین علم امام هم حضوری است و هم حصولی؛ علّت اصلی اختلاف علما دربارۀ علم امام، همین عدم توجه به تفاوتِ منابعِ علم امام در حوزه‏های گوناگون است. قلمرو علم امام، امور مربوط به دین (اعتقادات، احکام و تفسیر قرآن)، ضمائر افراد و احوال جوامع، طبیعیات و نظام‏ آفرینش، حوادث گذشته و آینده، و اوضاع اجتماعی و سیاسی زمانه را شامل می‌شود.
 علم امام، منابع علم امام، گونه‏شناسی علم امام، ابعاد علم امام، نهج‏البلاغه.


کلیدواژه‌ها

القرآن الکریم.
نهج‏البلاغة، تحریر ابوالحسن محمد بن حسین (سید رضی)، ۲۰۰۹، ترجمة حسین استادولی، طهران، اسوه للنشر.
ابن‏ابی‏الحدید، عزّالدین‏عبدالحمیدبن‏هبةالله، ۱۹۸٤، شرح نهج‏البلاغه، قم، مکتبة آیة الله المرعشی نجفی.
ابن حنبل، احمد، ۱۹۹٤، المسند، بیروت، دارالفکر.
ابن‏قولویه، جعفربن محمد، ۱۹۷۷، کامل‏الزیارات، نجف، دارالمرتضویه.
ابن‏شهر‏آشوب مازندرانى، محمدبن‏على‏، ۱۹۵۹، مناقب‏آل أبی‏طالب، قم‏، علامه‏.
تمیمى‏‏آمدى، عبدالواحد‏بن‏محمد، ۱۹۹۰، غررالحکم ودرر الکلم‏، قم، دارالکتاب الإسلامی‏.
ثقفى، ابراهیم‏بن‏محمد‏،۱۹۹۰، الغارات (محقق/مصحح: حسینی، عبدا لزهراء)، قم‏، دار الکتاب الإسلامی‏.
حلی، حسن‏بن‏یوسف، د. ت، باب حادی عشر، قم، انتشارات علامه.
_______________منتهی‏المطلب ‏فی ‏تحقیق ‏المذهب، قم، منشورات سنغی
خویی، سیدابوالقاسم، ۱۹۹۰، معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات‏الرواة، قم، مرکز نشر آثارالشیعه.
سیدمرتضی، علی‏بن‏حسین (علم الهدی)، ۱۹۹۰، الشافی‏فی الامامه وابطال حجج العامه، طهران، موسسه الصادق.
علم‌الهدی، علی‏بن‏حسین (۱۹۸۵)، رسائل‏الشریف‏المرتضی‏، (تحقیق مهدی رجایی)قم، دارالقرآن الکریم.
شوشتری، محمدتقی، ۱۹۹۸، بهج الصباغه ‏فی ‏شرح‏ نهج‏البلاغه، طهران، امیرکبیر.
شیروانی، علی، ۲۰۱۳، ترجمه ‏نهج‏البلاغه، قم، معارف للنشر.
صالحی نجفی‏آبادی، نعمت‏الله، د.ت، اقوال ‏علما‏ فی‏ علم امام (ع)، قم: دار العلم.
____________۲۰۰۱، عکاز موسى أو علاج الغلو، طهران، امید فردا.
____________۲۰۰۰، شهید جاوید، طهران، امید فردا.
صدوق، محمدبن‏علی، ۱۹۸٦، ثواب‏الأعمال ‏و‏عقاب الأعمال، قم، دارالشریف الرضی للنشر.
____________۱۹۸۳، الخصال، قم، جامعة المدرسین.
____________۱۹۷۵، کمال‏الدین‏ و‏تمام النعمة، طهران، اسلامیه.
صفار، محمدبن حسن، ۱۹۸٤، بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد (ص)، قم، مکتبة آیة الله المرعشی.
طبرسی، احمد بن علی‏، ۱۹۸۳، الإحتجاج علی أهل اللجاج (الطبرسی)، نشر مرتضی‏، مشهد.
طوسی، محمدبن‏حسن، ۱۹۰۰، تلخیص ‏الشافی، قم، محبین.
‏‏‏____________۱۹۹٤، الامالی، قم، دارالثقافة.
____________۱۹۹۱، الغیبة‏الحجة، قم، دار‏المعارف الإسلامیة.
کلینی، محمد بن یعقوب، ۱۹۸۷، الکافی، طهران، دارالکتب الاسلامیة.
لیثی‏واسطی، علی‏بن‏محمد، ۱۹۹۷، عیون‏ الحکم‏ و‏المواعظ، قم، دارالحدیث.‏
مجلسی، محمدباقر، ۱۹۸٤، مرآة‏ا لعقول فی شرح أخبار آل ‏الرسول، طهران، دارالکتب الإسلامیة‏.
مظفر، محمدحسین، بی‏تا، علم امام (ترجمۀ علی شیروانی هرندی)، بی‏جا، انتشارات الزهرا.
مظفر، محمدرضا، ۱۹۹٦، مسائل اعتقادیة من منظور التشیع (ترجمۀ محمد محمدی اشتهاردی)، بی‏جا، دفتر انتشارات اسلامی.
مفید، محمد بن ‏محمد بن‏ نعمان، ۱۹۹٤، أوائل‏المقالات، بیروت، دار المفید.
________________ ، ۱۹۸٤، تصحیح الاعتقاد، قم، منشورات الرضی.
مکارم شیرازی، ناصر، ۲۰۱۳، رسالة امام امیرالمومنین (ع)، قم، انتشارات امام علی‏بن‏ابی‏طالب (ع).
نجاشی، ابوالعباس‏أحمدبن‏علی، ۱۹۹۸، رجال نجاشی (قائمة ‏أسماء‏مصنفی‏الشیعه)، قم، موسسة النشرالاسلامی.
نعمان‏بن‏محمد‏، ابن حیون، ۱۹۸۹، شرح‏الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار (ع)،‏ قم، جامعه المدرسین‏.
هاشمی خویی، میرزا حبیب‏الله‏، بی‏تا، منهاج‏البراعة فی شرح نهج‏البلاغة، مکتبة الإسلامیة، طهران.