با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، زبان و ادبیات عرب، دانشگاه سمنان، ایران؛ hkeshavarz@semnan.ac.ir

2 کارشناس ارشد، مترجمی زبان عربی، دانشگاه سمنان، ایران (نویسنده مسئول)؛ salmanihaghighi@semnan.ac.ir

چکیده

نشانه - معناشناسی یکی از مباحث نو در نقد ادبی است که در تجزیه و تحلیل انواع متون و فهم چگونگی تولید و دریافت معنا کاربرد بسیاری دارد. امروزه نشانه- معناشناسی حوزه‌هایی فراتر از نشانه‌شناسی کلاسیک و ساخت‌گرا را در برمی‌گیرد. در این دانش نو، ثبوت معنایی و انجماد نشانه‌ها جای خود را به نشانه‌های سیال، متکثر و پویا می‌دهند متن نهج‌البلاغه والاترين گزينه ادبي از گفتمان امام علي (ع) است که بر سطوح مختلف و با ساختارهای زبانی متفاوت شکل گرفته است. این خطبه علیرغم حجم کوتاه آن اما به دلیل به دارا بودن عناصر زبانی و ادبی و نیز برخورداری از لایه‌های مفهومی و موقعیت خاص آن، قابلیت این را دارد تا با رویکرد نشانه معناشناسی و در بعد حسی - ادراکی گفتمان بررسی شود. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، چگونگی شکل‌گیری نظام گفتمانی در خطبه حکمیت بر پایه حواس به کمک بُعد حسی‌– ادراکی، بررسی و نشان داده شد چگونه حواس مبنای اصلی شکل‌گیری گفتمان می‌شود، سپس این بعد از گفتمان در ترجمه‌های استادولی، جعفری و دشتی ارزیابی شد تا صحت و نقص ترجمۀ نشانه‌ - معناهای حسی در دالان ترجمه مذکور برای رسیدن به راهروی معنایی، مشخص شود. گفتمان حاکم در این خطبه از نوع گفتمان‌های رایج، سطح آگاهی و عمل مردم و گروهای موافق و مخالف نظامی سیاسی است که گفتمان انتقادی نامیده می‌شود. برخی از نشانه‌های معنایی این خطبه به عنوان دال مرکزی و گلوگاه اصلی گفتمان به شمار می‌رود و سایر نشانه‌ها به عنوان دال‌های شناور حول این نشانه‌ها می‌چرخند.
 


کلیدواژه‌ها

نهج‌البلاغة، علی بن أبی طالب، المترجم: حسین استاد والی، (۲۰۱۳) الطبعة الثامنة، قم: منشورات اسوه.
نهج‌البلاغة، علی بن أبی طالب، المترجم: محمد دشتی (۲۰۰۰) الطبعة الأولى قم: مشهور.
نهج‌البلاغة، علی بن أبی طالب، المترجم: محمد تقی جعفری تبریزی، (۲۰۱۷)، الطبعة الأولى، قم: منشورات دار الثقافة الإسلامیة.
شعیری، حمید رضا، (۲۰۱٦) "تحلیل الإشارات الدلالیة للخطاب"، الطبعة الثالثة، طهران: سمت.
شعیری، حمیدرضا ووفائی، ترانه، (۲۰۰۹)، "طریق إلى إشارات الدلالیة: مع دراسة حالة ققنوس نیما"، الطبعة الأولى، طهران: شرکة النشر العلمی والثقافی.
شعیری، حمیدرضا، تحت إشراف بهمن نامور مطلق (۲۰۱۳)، "الدلالات المرئیة: نظریة وتحلیل الخطاب الفنی"، الطبعة الأولى، طهران: سخن.
شعیری، حمیدرضا، (۲۰۱٦)، "رمزیة - إشارات الدلالیة فی الأدب: نظریة ومنهج تحلیل الخطاب الأدبی"، الطبعة الأولى، طهران: جامعة تربیة مدرسة: مرکز نشر الأعمال العلمیة.
شعیری، حمیدرضا، مترجم: اسدنژاد، اعظم وچراغی، هاله (۲۰۱٤)، "تحلیل الإشارة الدلالیة للصورة"، الطبعة الأولى، طهران: منشورات علم.
مکارم الشیرازی ورفاق ناصر، (رسالة أمیر المؤمنین (ع): شرح جدید وشامل لنهج‌البلاغة، ۲۰۱۷)، الطبعة الخامسة، المجلد السادس، قم: منشورات دار الکتاب الإسلامیة.
مقالات:
آیتی، اکرم (۲۰۱۳)، "مانلی علامة سلسة لدراسة الدراسة الإشارات الدلالیة لشعر مانلی نیما یوشیج"، مجلة بحوث الشعر، بستان أدب، جامعة شیراز، السنة الخامسة، العدد الرابع، ص ۱٦-۱.
_____ (۲۰۱۵)، "المواجهة بینی وبین الآخرین فی قصیدة لشهریار نیما "، مجلتان شهریتان للمقالات اللغویة، ص: ۳۹-۲۱.
پاکتچی، احمد وشعیری، حمیدرضا (۲۰۱۵)، "تحلیل عملیات الخطاب فی سورة قارعه على أساس الإشارات الدلالیة للتوتر"، فی المجلة الشهریة من المقالات اللغویة، ص: ۳۹-٦۸.
ترابی، بیتا وشعیری، حمیدرضا (۲۰۱۲)، "دراسة ظروف الإنتاج وتلقی المعنى فی الخطاب التواصل"، جامعة الزهراء فی المجلة الشهریة، السنة الثالثة، رقم ٦، ص ٤۹-۲۳.
توحیدلو، یگانه وحمیدرضا، شعیری (۲۰۰۷)، "تحلیل الإشارات الدلالیة للأکاذیب: الانزلاق"، عدد خاص عن سرد القصص، المجلة الفصلیة للثقافة الشعبیة والأدب. ص ۱۱۰ - ۸٦.
حجتی زاده، راضیه وسیدان، الهام (۲۰۱۵)، "تحلیل الإشارات الدلالة للرؤیة والظواهر البصریة فی کشف الأسرار وکاشفات روزبهان بقلی "، المجلة الفصلیة للأدب الصوفی، جامعة الزهراء، العدد ۱۳، السنة ۷، ص.٦٤-٤۲.
داودی مقدم، فریده (۲۰۱٤)، "تحلیل أدبی للغة قصة موسى علیه السلام والخضر من منظور نظم الخطاب"، المجلة الفصلیة للبحوث الأدبیة القرآنیة، ص: ۱۳۳-۵۹.
روحی جهرمی، فاطمه وزارع، حسین وآخوندی، نیلا (۲۰۱۷)، "العلاقة بین لغة الجسد وإدراک التفاعل الاجتماعی"، المجلة السنویة للإدراک الاجتماعی، السنة ٦، العدد ۱، ص ٤۲-٦۰.
زیرک، ساره (۲۰۱۵)، الدلالات العاطفیة للانقطاع وعرقلة الخطاب فی قصة حسنک وزیر، المجلة ربع السنویة للنقد والنظریة الأدبیة، ص ۹۱-۷٦.
سلطانی، سید علی اصغر وتفرشی، امیرعلی، (۲۰۱۵)، "تحلیل الخطاب لبرامج إنتاج شبکتی أنا وأنت"، المجلة الفصلیة لدراسات وسائل الإعلام الجدیدة، ص ۱٦٤-۱۲۵.
شعیری، حمید رضا (۲۰۱۵)، "تحلیل الإشارة الدلالیة فی الترجمة ونظام القیم للخطاب من منظور المعانی الفرعیة الاجتماعیة والثقافیة والجوهریة"، المجلة الفصلیة لدراسات اللغة والترجمة، کلیة الآداب والعلوم الإنسانیة، ص ۲۸-۲۸.
_____________، "العلاقة بین السیمیائیة وعلم الظواهر، مع مثال تحلیلی للخطاب الأدبی الفنی"، المجلة الفصلیة للدراسات الأدبیة، العدد ۳، ۸۱-٦۱.
_______،‌‌‌‌‌‌‌‌ (۲۰۰۹)، "من السیمیائیة البنیویة إلى الإشارات الدلالیة"، النقد الأدبی الفصلیة، ص ۳۳-۵۱.
_______ (۲۰۰٦) "العلامات المرئیة من التذبذب إلى التکاثر"، مجلة أکادیمیة الفنون، العدد ۱، ص ۱۳-۲۷.
نایبی، سلما وشعیری، حمید رضا، (۲۰۱٦)، "تحلیل تمثیل الصمت بناءً على وظیفة التوتر فی الخطاب فی سینما کیشلوفسکی "، المجلة ربع السنویة لجامعة الفنون، ص ۷۹.
دیفید هیرات (۲۰۰۷) "من البنیویة والأنظمة الرمزیة"، مجلة رسانه الفصلیة، ترجمة نظامی بهرامی، عدد ۷۲، ص ۲۰۳ - ۱۸۷.