علمی - پژوهشی
A study of governmental and social structures in Nahj al-Balaghah
عاتکه اصل نژادی؛ زهرا خیراللهی؛ ناصر نیستانی
چکیده
توزیعدرآمد به معنی تقسیم ثروتها و اموال، بین افراد جامعه و بخشهایمختلف اقتصادی است که سیاستگذاری در نحوه اجرای آن از جمله دغدغههای اغلب حکومتها ذکر میشود. یکی از نظامهایاقتصادی جهانمعاصر، نظامسرمایهداری است که بر اساس فردگرایی، آزادی و مالکیتخصوصی بنا شده است. مهمترین عناصر توزیعدرآمد ...
بیشتر
توزیعدرآمد به معنی تقسیم ثروتها و اموال، بین افراد جامعه و بخشهایمختلف اقتصادی است که سیاستگذاری در نحوه اجرای آن از جمله دغدغههای اغلب حکومتها ذکر میشود. یکی از نظامهایاقتصادی جهانمعاصر، نظامسرمایهداری است که بر اساس فردگرایی، آزادی و مالکیتخصوصی بنا شده است. مهمترین عناصر توزیعدرآمد در این نظام، عاملطبیعی، مالکیتخصوصی و بازار آزاد تعریف شده است. بر این اساس منافعشخصی، بیشتر از عدالتاجتماعی و توزیععادلانه اهمیت دارد. بحرانهای بوجود آمده در این نظام، همانند بحران 1929م و 2008م در آمریکا گویای آن است که این نظام، نمیتواند همه طبقاتاجتماعی را در مسئله توزیعدرآمدها لحاظ نماید. از طرفی، مطالعه سیاستهای توزیعدرآمد در حکومت امیرالمؤمنین(ع) گویای کارایی راهبردهای امام در حوزه توزیععادلانه درآمد برای همه طبقاتاجتماعی با پیوست اخلاقی و انسانی است که حکومتهایدینی معاصر از جمله ایران میتواند به عنوان راهگشایی در موضوع توزیعدرآمد عادلانه از آن استفاده کند. این مقاله سعی کرده با تبیین اصول و اهداف نظامسرمایهداری، و اصول، اهداف و معیارهای توزیعی امام(ع)، راهبردهایامام(ع) در توزیععادلانهدرآمد را بررسی کند. یافتهها نشان میدهد هدف نظامسرمایهداری در توزیعدرآمد، حداکثر نمودن بازده سود است، ولی راهبرد امام(ع) با توجه به سیره و کلام آن حضرت(ع)، علاوه بر برقراری عدالت اجتماعی، ترویج فرهنگایثار و مواسات در بین مردم است. امیرالمؤمنین(ع) جهت رسیدن به این هدف دو راهبرد اساسی را اتخاذ نمود؛ اولی؛ همیاری و تکافلعمومی که ضمن فرهنگسازی همیاری، نظارت بر حوزه کسبوکار و بازار صورت میگرفت. دومی؛ تأمین رفاه اجتماعی و رساندن مردم به حد کفاف بود که با ساماندهی مالیات و مدیریت آن و سرمایهگذاریهای دولتی انجام میشد.
علمی - پژوهشی
A study of governmental and social structures in Nahj al-Balaghah
قادر قادری؛ جميله نجفيان
چکیده
پيوند ناگسستني مفاهيم نهجالبلاغه و قرآن کريم، از ژرفاي بسياري برخوردار است و به روساخت، محدود نمیشود؛ بلکه در سطح ژرفساخت، پيوندي عميق ميان اين دو کتاب برقرار است؛ بهطوریکه در بسياري از موارد، درک دقيق معناي موردنظر امام (ع) جز از طريق آشنايي با متن پنهان و شناخت چگونگي رابطه اين دو کتاب با يکديگر ميسر نيست. خطبه 199 نهجالبلاغه ...
بیشتر
پيوند ناگسستني مفاهيم نهجالبلاغه و قرآن کريم، از ژرفاي بسياري برخوردار است و به روساخت، محدود نمیشود؛ بلکه در سطح ژرفساخت، پيوندي عميق ميان اين دو کتاب برقرار است؛ بهطوریکه در بسياري از موارد، درک دقيق معناي موردنظر امام (ع) جز از طريق آشنايي با متن پنهان و شناخت چگونگي رابطه اين دو کتاب با يکديگر ميسر نيست. خطبه 199 نهجالبلاغه يکي از تأثيرگذارترين سخنان امام علي (ع) ميباشد که در آن به چهار موضوع مهم: اهميت و آثار نماز، زکات خالصانه، امانتداري و آگاهي خداوند از اعمال انسان، ميپردازد. فراواني تعامل کلام امام علي (ع) با قرآن کريم از ويژگيهاي بارز نهجالبلاغه بشمار ميرود و اين مسئله نشان ميدهد که امام آگاهانه از متن قرآن استفاده ميکنند تا بتوانند مقصود خود را بهصورت بهتر و جذابتر بيان کنند. اين پژوهش به روش توصيفي تحليلي، اقسام سهگانه بينامتنيت يعني؛ شيوه نفي جزئي يا اجترار، نفي متوازي يا امتصاص و نفي کلي يا حوار را در کلام حضرت موردبررسي قرار ميدهد. بررسيهاي انجامشده نشان ميدهد که در اين خطبه، بيشترين بسامد بينامتني با بهکارگیری پنج مورد بينامتني در موضوع نماز است و در کل، نفي متوازي يا امتصاص در اين خطبه از بسامد بيشتري برخوردار است و اين امر نشانگر شدت پايبندي امام به تطبيق کلام خويش با کلام الهي ميباشد.
علمی - پژوهشی
سید مرتضی صباغ جعفری
چکیده
گفتمان ادبی شامل مجموعهای از عناصر بلاغی است که در انتقال انگیزهها و أغراض نویسنده نقش اساسی دارند. مکانیسمهایی که به فرآیند گفتمان ادبی کمک میکنند، عبارتند از زیباییشناسی متن ادبی، انگیزههای نویسنده و میزان دریافت خواننده از متن خوانده شده. امام علی در خطبههای خود از شیوههای گوناگون بلاغی در نهایت زیبایی و فصاحت بهره ...
بیشتر
گفتمان ادبی شامل مجموعهای از عناصر بلاغی است که در انتقال انگیزهها و أغراض نویسنده نقش اساسی دارند. مکانیسمهایی که به فرآیند گفتمان ادبی کمک میکنند، عبارتند از زیباییشناسی متن ادبی، انگیزههای نویسنده و میزان دریافت خواننده از متن خوانده شده. امام علی در خطبههای خود از شیوههای گوناگون بلاغی در نهایت زیبایی و فصاحت بهره بردهاند. استفهام یکی از روشهای بلاغی است که به توسعه فرایند گفتمانی میانجامد. هر حرف استفهامی دارای ویژگیهای لفظی و معنوی است که آن را از دیگر حروف استفهامی متمایز میکند . این مقاله با رویکردی توصیفی-تحلیلی-آماری مبتنی بر شمارش تعداد دفعاتی است که امام علی از هر یک از حروف استفهامی را استفاده کرده، و با تکیه بر تحلیل شاخصهای نشانه معناشناسی گفتمان به بررسی جملههای استفهامی و سياقهای لغوی که در آنها حروف استفهام به کار رفته، پرداخته است تا معانی آنها در گفتمانی که هر یک از حرف استفهامی در آن ذکر شده است آشکار شود. بعلاوه آن؛ گفتمان نشانه معناشناسی استفهام را از منظر شاخصهای آن از جمله: فرآیندهای قبض و بسط گفتمانی، و شاخصهای اتصال و انفصال تحلیل نموده است. این پژوهش به نتایجی دست یافته است، از جمله اینکه حروف استفهام هفتاد و هشت (78) بار در خطبههای نهجالبلاغه بکار رفته، و «همزه» پرتکرارترین حرف استفهام در خطبههای نهج البلاغه است که کاربرد آن به شصت و پنج (6٥) بار میرسد، و إنكار (توبيخي و تكذيبی)، تقرير، و عرض به ترتیب مهمترین أغراض بلاغی برای حروف استفهام هستند. از منظر نشانه معناشناسی ملاحظه میکنیم که دلالتهای استفهامی ثابت میکنند زمانی که استفهام نشاندهنده تنبيه، تقرير و تحضيض است فرآیندهای قبض و بسط در گفتمان ادبی با هم افزایش مییابند، درحالیکه اغراض توبیخ و نفی مستلزم افزیش قبض و کاهش بسط در فرآیند گفتمان هستند.
علمی - پژوهشی
مینا نجاتی؛ رحمت اله عبداله زاده آرانی؛ سیدمصطفی مناقب
چکیده
این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع لغوی و تفسیری و شروح نهجالبلاغه به بررسی چگونگی بهرهگیری کلام علوی از قرآن کریم در نامه ۴۵ نهجالبلاغه (بررسی مستندات و شواهد قرآنی این نامه و نوع روابط بینامتنی آن دو) میپردازد. ازاین رهگذر سعی شده از یکسوخاستگاه کلام علوی از آیات قرآن مورد ارزیابی قرار گیرد و از سوی دیگر فهمی ...
بیشتر
این پژوهش با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع لغوی و تفسیری و شروح نهجالبلاغه به بررسی چگونگی بهرهگیری کلام علوی از قرآن کریم در نامه ۴۵ نهجالبلاغه (بررسی مستندات و شواهد قرآنی این نامه و نوع روابط بینامتنی آن دو) میپردازد. ازاین رهگذر سعی شده از یکسوخاستگاه کلام علوی از آیات قرآن مورد ارزیابی قرار گیرد و از سوی دیگر فهمی جامع و دقیق از نگاه حضرت به مسائل اخلاقی و اجتماعیِ مطرحشده در این نامه ارائه گردد. هدف از این پژوهش، برقراری ارتباط بین دو منبع ارزشمند دینی قرآن و نهجالبلاغه میباشد. لذا در راستای روشنگری و بسط مفاهیم قرآنی و معارف علوی و آشنایی با شیوه بهرهگیری از قرآن جهت فهم دقیق، به بررسی و تحلیل در حوزه بینامتنیت با تأکید بر نفی متوازی پرداختهشده است. این منظور از طریق شناسایی مؤلفههای بینامتنیت و تطبیق آنها بر رابطه قرآن و نهجالبلاغه در نامه۴۵ محقق گردیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری کلام علوی از قرآن کریم در این نامه، گاه با آوردن عین آیه، بدون کموکاست(کامل متنی) و گاه با تغییر اندک در متن، متناسب با محتوای خطاب(کامل تعدیلی) و گاه با بهکارگیری مضمون آیه(مضمونی) است. این نوع درهم تنیدگی و تناص، ضمن برخورداری از اوج بلاغت، شاخصها و الگوهایی ناب از معارف علوی با خاستگاه قرآنی در شؤون و وظایف حاکمیت و مردم ارائه مینماید.
علمی - پژوهشی
The sciences and scientific propositions mentioned in Nahj al-Balaghah
سیامک مختاری؛ مهدی عبادی؛ حسن ابوالقاسمی
چکیده
مسالمت تعالی بخش از شاخصهای مهم سلامت فردی و اجتماعی به شمار میآید و همزیستی مسالمت آمیز از مؤلفه های سلامت معنوی محسوب می شود. نیاز به ارتقاء سطح کیفی سلامت معنوی، اقتضاء می کند آموزه های معنوی و معرفتی از متن ذخایر دینی اعتقادی ما استخراج و به گونه ای کاربستی عرضه شوند. نظر به تأکید امیرالمؤمنین علیه السلام در نهجالبلاغه ...
بیشتر
مسالمت تعالی بخش از شاخصهای مهم سلامت فردی و اجتماعی به شمار میآید و همزیستی مسالمت آمیز از مؤلفه های سلامت معنوی محسوب می شود. نیاز به ارتقاء سطح کیفی سلامت معنوی، اقتضاء می کند آموزه های معنوی و معرفتی از متن ذخایر دینی اعتقادی ما استخراج و به گونه ای کاربستی عرضه شوند. نظر به تأکید امیرالمؤمنین علیه السلام در نهجالبلاغه بر تخلق به این فضیلت اخلاقی در این مطالعه توصیفی تحلیلی، ابعاد مسالمت در حیطه های فردی و اجتماعی بررسی شده اند که مهمترین آنها عبارتند از: رازپوشی، چشم پوشی از حق خود به خاطر مصالح مسلمین، خوشرفتاری با ضارب خود، تکریم شهروندان، تأکید بر کرامت انسان، رواداری و انعطاف پذیری در عین صلابت، نقد مستدل دشمن، عدم الزام و اجبار در بیعت، روابط سازنده بین امت و امام، حسن استماع در مقابل اظهارات معاندان و منتقدان، سماحت با عهدشکنان و مجرمان، پاسداشت حقوق اجتماعی مخالفان. مداقه در کلمات مدارا و مسالمت نشان داد که مدارا به معنی همراهی از روی مصلحت و ضرورت است در حالی که در مسالمت رابطه عمیق تری توأم با صلح، آرامش و رغبت وجود دارد. از سیره امام علی علیه السلام معلوم میشود که مسالمت و انعطاف پذیری مثبت و تعالی بخش مطرح شده در سلامت معنوی، غیر از وارفتگی و تمکین بیمورد و منفعلانه میباشد. مسالمت و سازگاری در جای خود موجب کمال است و سازشکاریهای منفعتاندیشانه و عافیتطلبانه حرکتی در مسیر قهقرا و افول محسوب میشوند.
tecnical journal
Literary and aesthetic lexical issues
احمدرضا پریشانی؛ فاطمه قادری؛ وصال ميمندی
چکیده
تحلیل اشتقاقی واژهها و بررسی مفاهیم مختلف آن برای رسیدن به تابلویی روشن از یک موضوع یا صحنهای که آن واژه برایش به کار رفته از دیر باز مورد توجه دانشمندان لغوی و ادیبان بوده است. این روش تحلیلی واژههای نهج البلاغه رادر لسان العرب به خوبی میتوان یافت. ابنمنظور پس از تحلیل اشتقاقی یک واژه اگر آن را در کلام امیر مؤمنان (ع) یافته ...
بیشتر
تحلیل اشتقاقی واژهها و بررسی مفاهیم مختلف آن برای رسیدن به تابلویی روشن از یک موضوع یا صحنهای که آن واژه برایش به کار رفته از دیر باز مورد توجه دانشمندان لغوی و ادیبان بوده است. این روش تحلیلی واژههای نهج البلاغه رادر لسان العرب به خوبی میتوان یافت. ابنمنظور پس از تحلیل اشتقاقی یک واژه اگر آن را در کلام امیر مؤمنان (ع) یافته باشد به سخن ایشان و کاربرد آن واژه اشاره میکند. استفاده از روش تحلیلی–اشتقاقی واژهها برای رسیدن به جامع معنایی سابقه زیادی دارد اما استفاده از این روش برای دریافت ترسیم یک صحنه از واژهای که برای آن به کار رفته است به گونهای که با تحلیل مفاهیم اشتقاقی آن بتوان تمامی سایه روشنها و زوایای پیدا و پنهان آن را به تصویر کشید و یا آن را به شکل یک فیلمنامه تبدیل کرد، به ندرت در نوشتههای مربوط به نهج البلاغه میتوان یافت. ازمیان صدها واژه در نهج البلاغه که تصویر پردازی وآفرینش هنری درآن قابل تحلیل است و میتوان موارد بسیاری را باچنین ویژگیهایی درنهج البلاغه انتخاب وتحلیل کرد این سه واژه که در ترسیم دو جنگ مهم صفین و جمل است انتخاب شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل اشتقاقی، مفاهیم واژه های مورد نظر و تصویرسازیهای به کار رفته در آنها بررسی شده تا به علت استفاده امام از یک واژه خاص به جای واژههای مترادف و متقارب آن پی برد و اوج بلاغت و فصاحت کلام امام را دریافت.
علمی - پژوهشی
Linguistics and the language of hadiths in Nahj al-Balaghah
علی اکبر مرادیان قبادی
چکیده
معناشناسى شناختى بخشى از زبانشناسىشناختى است كه معناى زبانى را به مثابۀ تجلىگاه ساختار مفهومى يا سازمان بازنمايى ذهنى در نظر مىگيرد. الگوى طرحوارههاى تصويرى به عنوان مبحثى مهم در معناشناسى شناختى، شيوهاى كارآمد براى بررسى و تحليل چگونگى درك برخى مفاهيم انتزاعى از طريق مقولههاى عينى و تجسّمى است كه در سال ...
بیشتر
معناشناسى شناختى بخشى از زبانشناسىشناختى است كه معناى زبانى را به مثابۀ تجلىگاه ساختار مفهومى يا سازمان بازنمايى ذهنى در نظر مىگيرد. الگوى طرحوارههاى تصويرى به عنوان مبحثى مهم در معناشناسى شناختى، شيوهاى كارآمد براى بررسى و تحليل چگونگى درك برخى مفاهيم انتزاعى از طريق مقولههاى عينى و تجسّمى است كه در سال 1987 توسط مارك جانسون مطرح شده است. مقولههاى «حق» و «باطل» از مقولههاى انتزاعى و در عين حال از مسائل مهم مطرح شده در كتاب نهجالبلاغه است كه به نظر مىرسد بررسى و تحليل اين دو مقوله از دريچۀ نظريۀ طرحوارههاى تصويرى جانسون مسألهاى بسيار با اهميت است؛ زيرا ديدگاههاى امام على (ع) را در مورد آنها نشان میدهد؛ چه آن حضرت، اين دو مقولۀ انتزاعى را غالباً به صورت عينى و تجسّمى مطرح كرده و برايشان حجم، قدرت، حركت و... قائل شده است؛ از اين رو قصد بر آن شد تا در اين پژوهش با روشى توصيفى – تحليلى به بررسى ديدگاههاى امام على (ع) در مورد حق و باطل در هر سه بخش خطبهها، نامهها و حكمتهاى نهجالبلاغه از دريچۀ نظريۀ مذكور بپردازيم. در پايان مشخص گرديد كه اين دو مفهوم در نهجالبلاغه غالباً به اشكال ذيل ترسيم شدهاند: الف) به عنوان ظرف يا مظروف، ب) به منزلۀ مسير يا مقصدى براى جويندگان راه حق و راه باطل، ج) مفهوم حق به منزلۀ سدّى در برابر خواستههاى نادرست طرفداران باطل و مفهوم باطل به منزلۀ سدّى در برابر خواستههاى معقول طرفداران حق.
علمی - پژوهشی
Alavi teachings taken from Nahj al-Balaghah
محمد هادی امین ناجی؛ سیدمحمدمهدی جعفری؛ محمدصابر تیموری
چکیده
تأييدات نظام فکری اسلامي و وجود اختلافات و تفرقه بين مسلمانان در کشورهای اسلامي، حاکي از آن است که در عرصه وحدت و تعيين مبانی و اصول، حدود و راهکارهای رفع آنها از جانب محققان و دلسوزان دين، نياز به تلاش نظري و عملي زيادی ميباشد. امام علي عليه السلام بر اساس مقام و مرتبهی والای خود ميان مسلمانان، از شخصيتهای بزرگ اسلامي بود که ...
بیشتر
تأييدات نظام فکری اسلامي و وجود اختلافات و تفرقه بين مسلمانان در کشورهای اسلامي، حاکي از آن است که در عرصه وحدت و تعيين مبانی و اصول، حدود و راهکارهای رفع آنها از جانب محققان و دلسوزان دين، نياز به تلاش نظري و عملي زيادی ميباشد. امام علي عليه السلام بر اساس مقام و مرتبهی والای خود ميان مسلمانان، از شخصيتهای بزرگ اسلامي بود که در ايجاد وحدت اسلامي و زدودن تفرقه و پراکندگي نقش به سزايي داشت. مسلمانان بر اساس نظريات و سيرهی امام علي عليه السلام در نهج البلاغه، راه جديدی برای وحدت مييابند و در گذشته با اصلاح روابط با جوامع غيراسلامي و برانگيختن اتحاد و همبستگي سياسي ميان کشورهای اسلامي و فراهمآوردن فضا برای مسير وحدت سياسي بين گروهها، احزاب و مذاهب اسلامي به عزت دست يافتهاند. اين پژوهش که با روش توصيفي تحليلي انجام شده است، درصدد است تا انديشهها و آرای اعتدالي امام علي عليه السلام را با پرهيز از افراط و تفريط و تنگکردن عرصه بر گروههای متحجر و متعصب در مسير اتحاد سياسي ميان مسلمانان بيان کند علاوه بر اين، امام علي عليه السلام به تمسک به قرآن کريم و پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم ومراجعه به صاحبان امر و اطاعت از آنان و فضايل و شئونات اخلاقي و حفظ آزادی به عنوان مهمترين اصول و پايههای وحدت سياسي مسلمانان توجه داشت. در اين شرايط، قدرت و سرافرازی و يکپارچگي مادی و معنوي امت اسلامي حاصل ميشود.
علمی - پژوهشی
Alavi teachings taken from Nahj al-Balaghah
عباس گنجعلی؛ سید مهدی نوری کیذقانی؛ مسعود سلمانی حقیقی
چکیده
نشانهشناسی علمی است که به بررسی نمادها، رمزها و نشانههای زبانی و کلامی میپردازد. گسترش این علم در مطالعات متون به خصوص نهج البلاغه، منجر به کشف معنا و لایههای ضمنی شده است. علاوه بر این، دستیابی به معنای واژگان و تعابیر اصطلاحی نهجالبلاغه در بستر رویکردهای زبانی مورد توجه ادیبان و پژوهشگران بوده است. یکی از نظریهپردازان ...
بیشتر
نشانهشناسی علمی است که به بررسی نمادها، رمزها و نشانههای زبانی و کلامی میپردازد. گسترش این علم در مطالعات متون به خصوص نهج البلاغه، منجر به کشف معنا و لایههای ضمنی شده است. علاوه بر این، دستیابی به معنای واژگان و تعابیر اصطلاحی نهجالبلاغه در بستر رویکردهای زبانی مورد توجه ادیبان و پژوهشگران بوده است. یکی از نظریهپردازان حوزۀ نشانهشناسی، أومبرتو اکو است. اکو تلاش میکند تا پدیدههای معنایی و ارتباطات را در بستر نشانهشناسی به کارگیرد و از این رو تمرکز او در این رویکرد بیشتر بر مطالعه معناست. از نظر او نشانهشناسی مبتنی بر دلالت مستقیم و ضمنی است. در این جستار با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نشانهشناسی برخی واژگان و تعابیر برگزیده از نهج البلاغه و نقد ترجمههای دشتی، شهیدی و فقیهی از آن در پرتوی نظریۀ أومبرتو اکو پرداخته شده است. برآیند پژوهش نشان میدهد واژگان و تعابیر موجود در نهج البلاغه در قالب مدلولهایی ظاهر میشوند که فراتر از زمان و مکان هستند و علاوه بر معنای مستقیم، دلالتهای ضمنی نیز دارند که این امر میتواند در فهم هرچه دقیقتر مفاهیم نهفته در آن مهم و راهگشا باشد.
علمی - پژوهشی
Linguistics and the language of hadiths in Nahj al-Balaghah
مهناز قصابی؛ محمد غفوری فر؛ علیرضا حسینی
چکیده
ارتباط غير کلامي يا زبان بدن يکي از کانالهاي مهم پيام رساني زندگي بشر به شمار ميآيد و جزو اولين منبع برداشتهاي افراد از يکديگر است، چه بسا درصد زيادي از قضاوتهاي افراد نسبت به همديگر بر اساس حالتهاي چهره، حرکتها، ژستها، ظاهر فيزيکي و ... صورت ميگيرد. از ميان عناصر مختلف زبان بدن، رفتار چشمي گوياترين عنصر ارتباطي ...
بیشتر
ارتباط غير کلامي يا زبان بدن يکي از کانالهاي مهم پيام رساني زندگي بشر به شمار ميآيد و جزو اولين منبع برداشتهاي افراد از يکديگر است، چه بسا درصد زيادي از قضاوتهاي افراد نسبت به همديگر بر اساس حالتهاي چهره، حرکتها، ژستها، ظاهر فيزيکي و ... صورت ميگيرد. از ميان عناصر مختلف زبان بدن، رفتار چشمي گوياترين عنصر ارتباطي در ارتباط غيرکلامي است و نسبت به ساير اعضا از صراحت ويژهاي برخوردار است. از جمله متوني که شايستگي بررسي زبان غيرکلامي بدن را دارد خطبههاي نهج البلاغه است، حضرت علي(ع) در بسياري از خطبهها از ارتباط غيرکلامي به خوبي بهره برده است. يکي از روابط غيرکلامي که بهصورت گسترده در خطبههاي نهجالبلاغه نمود يافته، ارتباطهاي برون زباني چشم است، مقاله حاضر سعي دارد تا با روش توصيفي ـ تحليلي و با نگاهي بينرشتهاي، خطبههاي نهج البلاغه را از منظر کارکردهاي ارتباط غيرکلامي چشم بررسي کند. نتايج پژوهش نشان ميدهد مهمترين انواع کارکرد چشم در خطبههاي نهج البلاغه شامل: چشم پوشي، نگاه خيره، نگاه زير چشمي، نگاه منافقانه و خيانتکارانه، نگاه مسرورانه، نگاه متعجبانه، نگاه اشک آلود، نگاه رمز آلود، نگاه خشمگينانه و نگاه نگران ميشود و پيام عمدهاي که از بازتاب کنشهاي برون زباني چشم در خطبههاي نهج البلاغه ميتوان دريافت کرد، مربوط به مفاهيم عاطفي، هيجاني و احساسات دروني شامل گريه، ترس، وحشت، خجالت و شرم حيا، شادي، خشم و بسياري ديگر از اين پيامها است.
علمی - پژوهشی
Quranic theological, philosophical, mystical topics of Nahj al-Balaghah
زهره کدخدایی؛ محمدرضا حاجی اسماعیلی؛ مهدی مطیع
چکیده
دانش معناشناسی به تحلیل معنای واژهها با توجه به نظام معنایی آن میپردازد. از مهمترین روش ها در علم معناشناسی ، تکیه بر روابط همنشینی است؛ زیرا از طریق شبکه معنایی و با بررسی واژگان میتوان به فهم کلام معصوم و شکل گیری صحیح هندسه معرفتی دست یافت. واژۀ «جنت» یکی از پربسامدترین واژگان در قران و نهج البلاغه محسوب میشود ...
بیشتر
دانش معناشناسی به تحلیل معنای واژهها با توجه به نظام معنایی آن میپردازد. از مهمترین روش ها در علم معناشناسی ، تکیه بر روابط همنشینی است؛ زیرا از طریق شبکه معنایی و با بررسی واژگان میتوان به فهم کلام معصوم و شکل گیری صحیح هندسه معرفتی دست یافت. واژۀ «جنت» یکی از پربسامدترین واژگان در قران و نهج البلاغه محسوب میشود . پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که مهمترین همنشینها واژۀ جنت چیست؟ و با بررسی واژه جنت در قران و نهج البلاغه با رویکرد همزمانی ، روشن شد که جنت در قران با واژگان تقوا ، رضایتمندی ، ایمان ، معرفت و اعمال صالح همنشین شده است که این عوامل زمینهساز ورود به بهشت میشوند. در نهج البلاغه واژه جنت با اسلام ، معرفت خدا ، اطاعت از فرامین الهی و دستورات پیامبر (ص) ، یاری و دوستی اهل بیت (ع) ، تقوا ، مطابقت عمل با عقیده و نیت خالص دارای هممعنایی نسبی است . بنابراین با توجه به اینکه قران و نهج البلاغه دارای فصاحت و بلاغت بی نظیری و ارتباط عمیقی هستند ، امام (ع) از واژگان، تعبیرها و مفاهیم قرآنی، به صورتی گسترده استفاده کرده و همنشین های واژه جنت در نهج البلاغه با قران مرتبط است و این ارتباط به شیوه های روابط بینامتنی ترکیبی ، مضمونی و واژگانی است.
علمی - پژوهشی
مرضیه محمودی؛ احمد زارع زردینی؛ حميد حميديان
چکیده
ترجمه متون ديني به جهت حساسيتهاي اعتقادي- کلامي، دشواري و عمق مفاهيم ديني کار ترجمه را با چالشهايي روبرو ميکند. در کنار چالشهای پيشين، ميتوان از چالش ترجمه دشواژهها از يک متن ديني نيز سخن گفت. دشواژهها واژگاني هستندکه در يک زبان نميتوان به راحتي آنها را به کار برد. با توجه به اهميت اين مسئله، پژوهش حاضر به روش توصيفي ...
بیشتر
ترجمه متون ديني به جهت حساسيتهاي اعتقادي- کلامي، دشواري و عمق مفاهيم ديني کار ترجمه را با چالشهايي روبرو ميکند. در کنار چالشهای پيشين، ميتوان از چالش ترجمه دشواژهها از يک متن ديني نيز سخن گفت. دشواژهها واژگاني هستندکه در يک زبان نميتوان به راحتي آنها را به کار برد. با توجه به اهميت اين مسئله، پژوهش حاضر به روش توصيفي _ تحليلي و با بهره جويي از منابع کتابخانهاي، به بررسي ترجمه فارسي دشواژههاي جنسي در نهجالبلاغه با تأکيد بر دشواژههاي مرتبط با اندام جنسي پرداخته است. يافتههاي پژوهش نشان ميدهدکه دشواژههاي جنسي در نهج البلاغه عبارتند از: ثدي، کعاب، أرحام، أصلاب، قرم و قبل. علاوه بر اين، مترجمان زبان فارسي همانند فيض الاسلام، آيتي، شهيدی، معاديخواه و دشتي در ترجمه دشواژه جنسي بيشتر از رويکرد حفظ معنا و جانشيني معنا بهره بردهاند.