با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 Associate Professor of Quran and Hadith University of Qom, Iran

2 Ph.D. Student of Science and Education on Nahjolbalagheh, Quran and Hadith University of Qom, Iran

چکیده

The use of metaphoric literature and the creation of beautiful images is one of the key features of the words of the Quran and hadith specially Nahj al-Balaghah in expressing the deep and perfect concepts of religion. Among the issues in which imajinative illustration is evident, is ‘death’ and human’s relationship with it. The present article is aimed to discover the image of human’s relationship with death, in Nahj al-Balaghah. This study is a library study with a descriptive-analytical method. The results of the study indicate that: Nahj al-Balagha depicts death in two general images; in the first one, death is considered as a dangerous and harmful creature such as a hunter, fisherman, and murderer, storm, arrow, and things like that, which may have a surprising and difficult encounter with human at any moment. In another image, death is resembled to a leader of a group of travelers who can move the group to a certain destination by his sudden command. By doing good deeds, which are like dressing in piety, one can have not just a harmless, but also a welcoming death. And on the contrast, by following the inferior wishes limited to the material world, he will be negligent of death and a surprising sudden death will attack him.

کلیدواژه‌ها

نهج‌البلاغة.
ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد (۱۹٥۸). شرح نهج‌البلاغة، قم: مکتبة آیة الله مرعشی نجفی.
ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد (۱۹۸۸). النهایة فی غریب الحدیث والاثر، قم: اسماعیلیان.
ابن درید، محمد بن حسن‏ (۱۹۸۷). جمهرة اللغة، بیروت: دارالعلم للملایین.
ابن عباد، احب (۱۹۹٤). المحیط فی اللغه، بیروت: عالم الکتب.
ابن فارس، احمد (۱۹۸٤). معجم مقائیس اللغه، تحقیق عبد السلام محمد هارون، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابن میثم (۱۹۸۳). شرح نهج‌البلاغة، بلامکان: نشرالکتاب.
امامی، محمدجعفر؛ آشتیانی، محمدرضا (۲۰۰۲). ترجمة واضحة ووصف موجز لنهج‌البلاغة. قم: دار هدف للنشر.
بلخاری، حسن (۲۰۰۷). ابتکارات الفارابی فی مفهوم ووظیفة الخیال، طهران: دار المعرفة.
تفتازانی، مسعود (۱۹۹۷). مختصر المعانی، قم: دارالفکر.
جوهری، اسماعیل بن حماد (۲۰۰۷). الصحاح، تاج اللغة و صحاح العربیه، تحقیق احمد عبدالغفور عطار، بیروت: دارالعلم.
تشمن­خواه، عبدالرسول (۲۰۰٥). خیال فی نهج‌البلاغة ومظهره فی الأدب الفارسی، شیراز: دار نوید.
 
 
 
 
 
 
داد، سیما (۲۰۰٤). معجم المصطلحات الأدبیة، طهران: دار مروارید للنشر.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۹۷۹). صور خیال فی الشعر الفارسی، طهران: دار آغاه للنشر.
شوشتری، محمدتقی (۱۹۹۷). بهج الصباغه فی شرح نهج‌البلاغة، طهران: امیرکبیر.
فراهیدی، خلیل بن احمد (۱۹۹۰). کتاب العین، قم: دار الهجرة.
فرید، زهرا؛ شاه‌علی رامشه، فاطمه (۲۰۱۸). عمل العوامل الفعالة فی تصویر الموت فی نهج‌البلاغة، قم: أبحاث حول نهج‌البلاغة.
فیومى، احمد بن محمد (۱۹۹۰). المصباح المنیر، قم: دار الهجرة للنشر.
کیلانی، محمدسید (۱۹۹۲). اثر التشیع فی الادب العربی، القاهرة: دارالعربی.
محمدقاسمی، حمید (۲۰۰۸). آثار فن الرسم فی نهج‌البلاغة، طهران: شرکة النشر العلمی والثقافی.
محمدی مقدم، قربانعلی؛ نوایی، علی‌اصغر (۱۹۹٦). ترجمة شرح نهج‌البلاغة ابن میثم بحرانی، مشهد: المعهد التابع لموسسة القدسی الرضوی للطباعة.
مصطفوی، حسن (۲۰۰۹). التحقیق قی کلمات القرآن الکریم، بیروت: دارالکتب العلمیة.
معادی­خواه، عبدالمجید (۱۹۹٥). شمسًا بلا مغرب (ترجمة نهج‌البلاغة)، قم: نشر الذره.
نتاج، محمدابراهیم (۲۰۱٤). دور الخیال در الإکتشافات التصویریة من وجهة نظر السهروردی و ملاصدرا، طهران: جاویدان خرد.
هاشمی، احمد (۲۰۰۲). جواهر البلاغة، قم: مرکز حوزة علمیة قم للإدارة.
هاشمی­خویی، میرزا حبیب‌الله (۱۹۷۹). منهاج البراعة فی شرح نهج‌البلاغة، طهران: مکتبة الاسلامیة.