نوع المستند : المجلة العلمية البحوثية

المؤلفون

1 أستاذ مشارک بقسم القرآن والحدیث بجامعة الإمام الصادق (ع)، تهران، ایران

2 أستاذ مساعد، قسم علوم القرآن والحديث، جامعة پیام نور طهران، ایران؛ Zkheirolahi@yahoo.com

3 طالب دکتوراه فی نهج‌البلاغة للعلوم والتربیة، جامعة پیام نور طهران، ایران

المستخلص

یعتبر موضوع الإمامة من أهم وأبرز المواضیع القرآنیة، کما أن علم الإمام من أهم التعالیم النبویة. إن کیفیة إدراک علم الإمام، لها تأثیر کبیر على التعرف علی الإمام.علی الرغم من وجود إجماع بین علماء الإسلام فی بعض مجالات علم ومعرفة الإمام، مثل المصادر فی الأمور الدینیة، لکن یوجد خلاف بینهم فی بعض القضایا،  مثل جودة العلم، والوعی بضمائر الناس، وکیفیة علم الإمام بقضایا العصر وأحداثه. تسعى هذه المقالة الوصفیة التحلیلیة إلى الإجابة عن الأسئلة التالیة: ۱. کم عدد أنواع علم الإمام من وجهة نظر نهج‌البلاغة وما هی المصادر؟ ۲. ما سبب الاختلاف بین علماء الشیعة فی تحلیل موضوع علم الإمام؟ ۳. ما هو نطاق علم الإمام وما أبعاده حسب تعالیم نهج‌البلاغة؟ یظهر التحلیل الدقیق لأوامر الإمام (ع) فی نهج‌البلاغة أن "القرآن" و"کلام الله" و"رسول الله"هم مصادر علم الإمام وهی محددة للإمام وحده. لکن "البصیرة" هی مصدر العلم المشترک بین الإمام وغیره،  ویعتمد علیها الإمام فی تحلیل الأوضاع والفتن. لذلک فإن علم الإمام یکون من نوعین،العلم بالحضور والعلم المکتسب. والسبب الرئیسی لاختلاف العلماء فی علم الإمام هو عدم الانتباه إلى اختلاف مصادر علم الإمام فی مختلف المجالات. یشمل مجال علم الإمام الأمور المتعلقة بالدین (المعتقدات، وقواعد القرآن وتفسیره)، وضمائر الأفراد والمجتمعات، والطبیعة ونظام الخلق، والأحداث الماضیة والمستقبلیة، والظروف الاجتماعیة والسیاسیة فی ذلک الوقت.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [Persian]

بررسی تحلیلی علم امام(ع) و علّت اختلاف علما در این حوزه با تأکید بر نهج‌البلاغه

المؤلفون [Persian]

  • محمود کریمی بنادکوکی 1
  • زهرا خیراللهی 2
  • هومن متین نیکو 3

1 دانشیار، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه امام صادق (ع)، ایران (نویسنده مسئول)؛ Karimiimahmoud@gmail.com

2 . استادیار، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور تهران، ایران؛ Zkheirolahi@yahoo.com

3 دانشجوی دکتری، علوم و معارف نهج‌البلاغه، دانشگاه پیام نور تهران، ایران؛ Homan.matin2014@gmail.com

المستخلص [Persian]

امامت از شاخص‏ترین موضوعات قرآنی و معرفت امام از مهمترین تعالیم نبوی است. نحوۀ تلقّی از علم‏ امام، تأثیر به‏سزایی در امام‏شناسی دارد. هرچند میان دانشمندان اسلامی، در بعضی حوزه‏های علم امام، همانند مرجعیّت در امور دینی، اتّفاق ‏نظر وجود دارد امّا در برخی موضوعات، همچون کیفیت علم، آگاهی به ضمائر مردمان و چگونگی علم امام به مسائل و حوادث‏زمانه، اختلاف‏نظر دیده می‏شود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، درصدد است به سوالات زیر پاسخ دهد: 1. از منظر نهج‏البلاغه علم امام بر چندگونه است و از چه منابعی اخذ می‏شود؟ 2. علت اختلاف اصلی علمای شیعه در تحلیل موضوع علم امام چیست؟ 3. بر اساس آموزه‏های نهج‏البلاغه، قلمرو علم امام چیست و چه ابعادی را شامل می‏شود؟ تحلیل دقیق فرمایشات امام(ع) در نهج‏البلاغه نشان می‏دهد که «قرآن»، «تکلّم خداوند» و «رسول خدا (ص)»، منابعِ حضوریِ علم و مختصّ امام هستند؛ امّا «بصیرت»، منبع علمِ حصولی و مشترک میان امام و سایر افراد بوده و امام در تحلیل اوضاع و فتنه های زمانه بر آن تکیه دارد. بنابراین علم امام هم حضوری است و هم حصولی؛ علّت اصلی اختلاف علما دربارۀ علم امام، همین عدم توجه به تفاوتِ منابعِ علم امام در حوزه‏های گوناگون است. قلمرو علم امام، امور مربوط به دین (اعتقادات، احکام و تفسیر قرآن)، ضمائر افراد و احوال جوامع، طبیعیات و نظام‏ آفرینش، حوادث گذشته و آینده، و اوضاع اجتماعی و سیاسی زمانه را شامل می‌شود.
 علم امام، منابع علم امام، گونه‏شناسی علم امام، ابعاد علم امام، نهج‏البلاغه.


الكلمات الرئيسية [Persian]

  • Knowledge of Imam
  • Sources of Knowledge of Imam
  • Typology of Knowledge of Imam
  • Aspects of Knowledge of Imam
  • Nahj-ul-Balaghah
القرآن الکریم.
نهج‏البلاغة، تحریر ابوالحسن محمد بن حسین (سید رضی)، ۲۰۰۹، ترجمة حسین استادولی، طهران، اسوه للنشر.
ابن‏ابی‏الحدید، عزّالدین‏عبدالحمیدبن‏هبةالله، ۱۹۸٤، شرح نهج‏البلاغه، قم، مکتبة آیة الله المرعشی نجفی.
ابن حنبل، احمد، ۱۹۹٤، المسند، بیروت، دارالفکر.
ابن‏قولویه، جعفربن محمد، ۱۹۷۷، کامل‏الزیارات، نجف، دارالمرتضویه.
ابن‏شهر‏آشوب مازندرانى، محمدبن‏على‏، ۱۹۵۹، مناقب‏آل أبی‏طالب، قم‏، علامه‏.
تمیمى‏‏آمدى، عبدالواحد‏بن‏محمد، ۱۹۹۰، غررالحکم ودرر الکلم‏، قم، دارالکتاب الإسلامی‏.
ثقفى، ابراهیم‏بن‏محمد‏،۱۹۹۰، الغارات (محقق/مصحح: حسینی، عبدا لزهراء)، قم‏، دار الکتاب الإسلامی‏.
حلی، حسن‏بن‏یوسف، د. ت، باب حادی عشر، قم، انتشارات علامه.
_______________منتهی‏المطلب ‏فی ‏تحقیق ‏المذهب، قم، منشورات سنغی
خویی، سیدابوالقاسم، ۱۹۹۰، معجم‏رجال‏الحدیث وتفصیل طبقات‏الرواة، قم، مرکز نشر آثارالشیعه.
سیدمرتضی، علی‏بن‏حسین (علم الهدی)، ۱۹۹۰، الشافی‏فی الامامه وابطال حجج العامه، طهران، موسسه الصادق.
علم‌الهدی، علی‏بن‏حسین (۱۹۸۵)، رسائل‏الشریف‏المرتضی‏، (تحقیق مهدی رجایی)قم، دارالقرآن الکریم.
شوشتری، محمدتقی، ۱۹۹۸، بهج الصباغه ‏فی ‏شرح‏ نهج‏البلاغه، طهران، امیرکبیر.
شیروانی، علی، ۲۰۱۳، ترجمه ‏نهج‏البلاغه، قم، معارف للنشر.
صالحی نجفی‏آبادی، نعمت‏الله، د.ت، اقوال ‏علما‏ فی‏ علم امام (ع)، قم: دار العلم.
____________۲۰۰۱، عکاز موسى أو علاج الغلو، طهران، امید فردا.
____________۲۰۰۰، شهید جاوید، طهران، امید فردا.
صدوق، محمدبن‏علی، ۱۹۸٦، ثواب‏الأعمال ‏و‏عقاب الأعمال، قم، دارالشریف الرضی للنشر.
____________۱۹۸۳، الخصال، قم، جامعة المدرسین.
____________۱۹۷۵، کمال‏الدین‏ و‏تمام النعمة، طهران، اسلامیه.
صفار، محمدبن حسن، ۱۹۸٤، بصائرالدرجات فی فضائل آل محمد (ص)، قم، مکتبة آیة الله المرعشی.
طبرسی، احمد بن علی‏، ۱۹۸۳، الإحتجاج علی أهل اللجاج (الطبرسی)، نشر مرتضی‏، مشهد.
طوسی، محمدبن‏حسن، ۱۹۰۰، تلخیص ‏الشافی، قم، محبین.
‏‏‏____________۱۹۹٤، الامالی، قم، دارالثقافة.
____________۱۹۹۱، الغیبة‏الحجة، قم، دار‏المعارف الإسلامیة.
کلینی، محمد بن یعقوب، ۱۹۸۷، الکافی، طهران، دارالکتب الاسلامیة.
لیثی‏واسطی، علی‏بن‏محمد، ۱۹۹۷، عیون‏ الحکم‏ و‏المواعظ، قم، دارالحدیث.‏
مجلسی، محمدباقر، ۱۹۸٤، مرآة‏ا لعقول فی شرح أخبار آل ‏الرسول، طهران، دارالکتب الإسلامیة‏.
مظفر، محمدحسین، بی‏تا، علم امام (ترجمۀ علی شیروانی هرندی)، بی‏جا، انتشارات الزهرا.
مظفر، محمدرضا، ۱۹۹٦، مسائل اعتقادیة من منظور التشیع (ترجمۀ محمد محمدی اشتهاردی)، بی‏جا، دفتر انتشارات اسلامی.
مفید، محمد بن ‏محمد بن‏ نعمان، ۱۹۹٤، أوائل‏المقالات، بیروت، دار المفید.
________________ ، ۱۹۸٤، تصحیح الاعتقاد، قم، منشورات الرضی.
مکارم شیرازی، ناصر، ۲۰۱۳، رسالة امام امیرالمومنین (ع)، قم، انتشارات امام علی‏بن‏ابی‏طالب (ع).
نجاشی، ابوالعباس‏أحمدبن‏علی، ۱۹۹۸، رجال نجاشی (قائمة ‏أسماء‏مصنفی‏الشیعه)، قم، موسسة النشرالاسلامی.
نعمان‏بن‏محمد‏، ابن حیون، ۱۹۸۹، شرح‏الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار (ع)،‏ قم، جامعه المدرسین‏.
هاشمی خویی، میرزا حبیب‏الله‏، بی‏تا، منهاج‏البراعة فی شرح نهج‏البلاغة، مکتبة الإسلامیة، طهران.