المجلة العلمية البحوثية
معارف علوی متخذ از نهج البلاغه
ناصر محمدی؛ حسن عباسی حسینآبادی
المستخلص
بدون تردید در زندگی ترسی بالاتر از ترس از مرگ نیست و این ترس بزرگترین دغدغه خاطر هر انسانی است؛ چراکه آدمی به بقاء و حیات جاوید متمایل است و تصور فنا و نابودی برایش سخت و ناگوار است. این مقاله به روش توصیفی و اسنادی و با تکیه بر تحلیل محتوا به این نتیجه رسیده است که؛ «چرا از مرگ میترسیم؟» در کلام امام(ع) به «چرا باید از مرگ ...
أكثر
بدون تردید در زندگی ترسی بالاتر از ترس از مرگ نیست و این ترس بزرگترین دغدغه خاطر هر انسانی است؛ چراکه آدمی به بقاء و حیات جاوید متمایل است و تصور فنا و نابودی برایش سخت و ناگوار است. این مقاله به روش توصیفی و اسنادی و با تکیه بر تحلیل محتوا به این نتیجه رسیده است که؛ «چرا از مرگ میترسیم؟» در کلام امام(ع) به «چرا باید از مرگ بترسیم؟» قابل تحویل است. حضرت امیر(ع) در جایجای نهجالبلاغه درصدد ترسیم تصویری ترسناک از ایّام متصل به مرگ، خود مرگ و حوادث پس از مرگ است. گویا این تصویرسازی در راستای یک هدف اخلاقی؛ یعنی رفع غفلت از نوع انسان است که دنیازدگی وجه غالب اوست. ترس از مرگ به هفت دلیل است که به سه دلیل فروکاسته میشود. ضعف شناخت و کوتاهی فهم از درک حقیقت مرگ؛ تصور جسم بهعنوان حقیقت انسان و خود واقعی؛ و سوم ترس از گناه و عدل الهی که بهواقع ترس از خود است. اما راههای غلبه بر این ترس پنج راه جزئی است که به دو راهحلّ کلی قابل تقسیم است. یک راه نظری که عبارت است از تقویت شناخت و آگاهی از فلسفه مرگ و زندگی؛ عبرت و آگاهی از مرگ دیگران و آگاهی از بیهودگی ترس از مرگ. و یک راه عملی که آمادگی و تدارک از برای مرگ است از طریق عمل صالح و مرگ ارادی.
علمی - تخصصی
بررسی خطبه ها و نامه ها به صورت مجزا
فاطمه قادری؛ لیلا قنبری؛ رضا النجفی
المستخلص
یأتي إسم التفضیل لیدلّ علی اشتراک صفةٍ في شیئین مع زیادة تلک الصفة في أحدهماو استعمل بنفس المعنی أی التفاضل بین أمرین أو أکثر فی کثیر من الحکم؛ ولکن هناک شواهد تدلّ علی خروج إسم التفضیل عن معناه الأصلی في حِکمَ نهج البلاغة. الأمر الذي یجعلنا، نلتفت إلی بنیتة النحویة المختلفة إلی جانب الاهتمام بالتفاضل الموجود في صیغة «أفعل» ...
أكثر
یأتي إسم التفضیل لیدلّ علی اشتراک صفةٍ في شیئین مع زیادة تلک الصفة في أحدهماو استعمل بنفس المعنی أی التفاضل بین أمرین أو أکثر فی کثیر من الحکم؛ ولکن هناک شواهد تدلّ علی خروج إسم التفضیل عن معناه الأصلی في حِکمَ نهج البلاغة. الأمر الذي یجعلنا، نلتفت إلی بنیتة النحویة المختلفة إلی جانب الاهتمام بالتفاضل الموجود في صیغة «أفعل» أو استخدام مصدر الفعل المفضّل به تمییزاً لصِیغ«أشدّ، أکثر، أقلّ». لأنّه قد یکون في الجملة التفضیلیة «إسم نکرة» مع «من» أو یضاف إسم التفضیل إلی «نکرة» أو «معرفة» أو یقترن مع «الـ» فیرد إسم التفضیل في هذه الأحوال عاریا عن معنی التفضیل و یتضمن معنی الصفة. فیأتی دور البنیة مهمّا لکشف معنی صیغة«أفعل» في سیاقاتها المختلفة، و فهم مقصود صاحب الکلام من استعمالها. یوم هذا البحث بالأسلوب التحلیلي-الوصفي، بدراسة قواعد إسم التفضیل و أحواله في عشر حکم نهج البلاغة، ثمّ نقدها نقداً بنیویاً و دلالیاً وبیان أثرها في التراجم الموجودة للحِکَم.
المجلة العلمية البحوثية
مباحث لغوی ادبی و زیبایی شناختی
محمد عترت دوست؛ حسن زرنوشه فراهانی
المستخلص
من وجوه إعجاز کلام الإمام علي (ع) وبلاغته؛ أنه ذو أبعاد مختلفة، بمعنی أن كلماته، مع امتلاكها فنوناً ومضامين أدبية وبلاغية متنوعة، فقد تجلت في مجالات مختلفة وحتى متعارضة من ناحية المعنى، وصار لها استعمالا معنويا مزدوجا مضاعفا. وبإمکاننا أن نری هاتين الخاصيتين المميِّزتَين، في استعمال صنعة «آيروني» البلاغية، التي يعتبرها البعض ...
أكثر
من وجوه إعجاز کلام الإمام علي (ع) وبلاغته؛ أنه ذو أبعاد مختلفة، بمعنی أن كلماته، مع امتلاكها فنوناً ومضامين أدبية وبلاغية متنوعة، فقد تجلت في مجالات مختلفة وحتى متعارضة من ناحية المعنى، وصار لها استعمالا معنويا مزدوجا مضاعفا. وبإمکاننا أن نری هاتين الخاصيتين المميِّزتَين، في استعمال صنعة «آيروني» البلاغية، التي يعتبرها البعض «قلباً» لمعنى الكلمة. الأمر الأكثر أهمية في هذه الصنعة هو وضع عنصرين متضادَّين من ناحية الللفظ والمعنی بجانب بعضهما البعض، وذلک بغرض مفاجأة الجمهور وإيصال رسالة مهمة. يسعی هذا المقال أن يقدِّم تعريفاً دقيقاً لهذا الفنّ البلاغي «آيروني» من خلال تحديد أمثلة على تجلياته في خطب نهج البلاغة وتحليل سبب استخدامه، کما يحاول أن يعالج مظهرا آخر من مظاهر الإعجاز اللفظي والدلالي لکلام لإمام علي (ع)، وذلک بإعادة القراءة لصنعة بلاغية اُستُخدِمَت في نهج البلاغة. وتُبيِّنُ نتائجُ البحث أن فنَّ «آيروني» قد كثُرَت حالاتُ استخدامه في كلام الإمام علی (ع)، ومن هذه الحالات: التعبير عن الجمل المتناقضة، والألفاظ القاسية، والإخفاء المتعمد، ومدح النفس، والتّنبُّوء عن الغيب، والتجاهل المتعمد، والتساوي بين الشيئين المتباينين.
المجلة العلمية البحوثية
تحقیقات بین رشته ای
محمد ترکان؛ سید روح الله موسوی زاده
المستخلص
بیماری های صعب العلاج در ابعاد مختلف اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی و روانی، تغییرات شدیدی را در بیمار و خانواده اش ایجاد می کند. این تغییرات در باورهای دینی بیمار منجر به تعارضات معنوی گسترده ای می شود. تعارضات معنوی در گستره بیماری های صعب العلاج موجب ایجاد باورهای نوپدیدی گردیده است. تأکید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وجود سلامت معنوی ...
أكثر
بیماری های صعب العلاج در ابعاد مختلف اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی و روانی، تغییرات شدیدی را در بیمار و خانواده اش ایجاد می کند. این تغییرات در باورهای دینی بیمار منجر به تعارضات معنوی گسترده ای می شود. تعارضات معنوی در گستره بیماری های صعب العلاج موجب ایجاد باورهای نوپدیدی گردیده است. تأکید سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وجود سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت در کنار ابعاد جسم، روان و اجتماع، لزوم بازخوانی فرمایش های امام علی علیه السّلام در رفع تعارضات معنوی نوظهور را دوچندان می کند. در این بین، مسأله «عدالت» در ایجاد این تعارضات نقش بسزایی دارد. تجارب بالینی نگارندگان در بررسی این مقوله در ریز موضوعاتی همانند علت بیماری، خداوند و بیماری، حکمت بیماری، شر بودن بیماری، اعمال انسان و بیماری، در قالب سؤالاتی همچون « چرا من؟ چرا من که خوب بوده ام؟ چرا اکنون؟ چرا کودک من؟» در حوزه سلامت معنوی حکایت دارد. در این پژهش، مسأله عدالت، ضرورت قوانین طبیعی، رابطه متقابل شر و بیماری، قوانین لایتغیر الهی در ابتلا به بیماری از منظر نهج البلاغه متناسب با تعارضات معنوی عدالت بیماران در راستای سلامت معنوی آنان مورد تحلیل فلسفی و دینی قرار گرفته است.
المجلة العلمية البحوثية
علوم و گزاره های علمی مورد اشاره در نهج البلاغه
روح اله ندری
المستخلص
نهجالبلاغه به عنوان یک گنجینه ارزشمند برای خداشناسی متشکل از پاسخهای دقیق علمی امام علی (علیه السلام) به مجهولات دنیایی که در ذهن بشر حادث شده است میپردازد. این دایره المعارف در واقع گنجینهای برای تمامی علوم می باشد که امام با دانش متکی به کلام وحی و نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و با بیان مستندات علمی به شبهات ایجاد شده پاسخ میدهد. ...
أكثر
نهجالبلاغه به عنوان یک گنجینه ارزشمند برای خداشناسی متشکل از پاسخهای دقیق علمی امام علی (علیه السلام) به مجهولات دنیایی که در ذهن بشر حادث شده است میپردازد. این دایره المعارف در واقع گنجینهای برای تمامی علوم می باشد که امام با دانش متکی به کلام وحی و نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و با بیان مستندات علمی به شبهات ایجاد شده پاسخ میدهد. یکی از شاخههای علوم که امروزه به نام زمینشناسی و بر پایه مطالعات سیاره زمین پایهگذاری شده است پیرامون پیچیدگیهای پیدایش زمین و زیرشاخههای زمینشناسی بحث میکند. در عصر حاضر گزارههای متعددی توسط دانشمندان علوم زمین عنوان شده است که با ارائه مستندات برگرفته از تجهیزات نوین و ابزارهای تخصصی اثباتهایی برای این گزارههای علمی ارائه شده است. این در حالیست که امام علی (علیه السلام) با بهرهگیری از قرآن و دانش الهی خود در چندین بخش از خطبههای نهجالبلاغه و با بیانی شیوا این مباحث را تبیین نموده است. در این مقاله با بررسی گزارههای علمی زمینشناسی و انطباق قطعیت آن با روابط علی و معلولی در کلام امیر (علیه السلام)، ایمان به جایگاه امام معصوم (علیه السلام) حاصل میشود و در نتیجه، با افزایش بصیرت و معرفت میتوان به قدرت خالق یکتا در آفرینش حکیمانه و ایجاد انسجام و نظم در جهان هستی پی برد و به توحیدی آگاهانه دست یافت و این نهایت کمال و سعادت برای انسان میباشد.
المجلة العلمية البحوثية
محمد مهدی شاهمرادی فریدونی؛ رقیه حبیب پور گودرزی
المستخلص
يُمثّل الزهد جهدًا واعيًا يهدف إلى نبذ التعوّدات والتعلّقات العابرة وتخفيف أعباء الكاهل بهدف تسريع السير في طريق الكمال؛ إلا أنه وخلافًا للمعنى المذكور، لقد اعتبر بعض الناس أن الزهد يعني ترك الدنيا واعتماد العزلة وحرمان النفس من النعم الدنيوية. إذن تحظى ضرورة الاهتمام بالمعرفة الصحيحة على مدلول الزهد والحياة الزهدية بأهمية بالغة. ...
أكثر
يُمثّل الزهد جهدًا واعيًا يهدف إلى نبذ التعوّدات والتعلّقات العابرة وتخفيف أعباء الكاهل بهدف تسريع السير في طريق الكمال؛ إلا أنه وخلافًا للمعنى المذكور، لقد اعتبر بعض الناس أن الزهد يعني ترك الدنيا واعتماد العزلة وحرمان النفس من النعم الدنيوية. إذن تحظى ضرورة الاهتمام بالمعرفة الصحيحة على مدلول الزهد والحياة الزهدية بأهمية بالغة. أما الأمر الذي يُهتمّ به على الصعيد الإسلامي في ما يتعلّق بالزهد فهو ما استُمدّ من المعتقدات، أي ما أسّس على القرآن وأقوال المعصومين. ففي هذا الإطار، يحتوي كتاب نهج البلاغة على نصائح وحِكَم عديدة بهذا الصدد. لقد تم إعداد دراسات عديدة حول الزهد، ولكن لم يول الاهتمام بتقديم نظرية قائمة على ما أورده كتاب نهج البلاغة في هذا المجال. فعلى ذلك وفي هذه الدراسة، وباستخدام منهج النظرية المجذرة التي تؤدي إلى إنتاج نظرية، تمت دراسة مفهوم الزهد في نهج البلاغة كمصدر للوصول إلى نظرية في هذا الموضوع. فأظهر تحليل البيانات ودراستها أنّ موضوعات الخشوع أمام البارئ والمعرفة والميل إلى الآخرة كالعوامل السببية وعدم التعلق بغير الله، والتقوى، وکبح النفس، والاقتداء بأولياء الله، وتجنب حبّ الدنيا ودفعها كالعوامل التمهيدية والبخل، والطمع، والاسراف، والإفراط والتفريط، وعدم الرضا عن الحیاة كالعوامل المعترضة و كذلك ضبط النفس والتقشف والرضا أو القناعة والتصبر کالاستراتيجة، وتحقيق السعادة والمحاسبة السهل، والتقرّب إلى الله وتعزيز التديّن، تُعتبر من وجهة نظر نهج البلاغة نتائج مترتّبة على الزهد. الموضوع المحوري لهذه الدراسة هو "الرغبة عن الدنيا" الذي يشمل ما تقدم ذکره من المواضيع.
المجلة العلمية البحوثية
مباحث زبان شناسی و زبان احادیث در نهج البلاغه
عبدالوحید نویدی؛ محمد علی آذرشب
المستخلص
Linguistic theories have provided researchers with useful tools for analyzing and studying literary texts. One of these theories is the theory of textual cohesion, which studies the relationships between different elements of a text at both the grammatical and lexical levels. Since the style, content, eloquence, and eloquence of Nahj ul-Balaghah were and still are of interest to researchers, this article seeks, through the use of the descriptive and analytical approach, to study the elements of grammatical consistency in the three areas: return, deletion, and substitution in Sermon 222, and to ...
أكثر
Linguistic theories have provided researchers with useful tools for analyzing and studying literary texts. One of these theories is the theory of textual cohesion, which studies the relationships between different elements of a text at both the grammatical and lexical levels. Since the style, content, eloquence, and eloquence of Nahj ul-Balaghah were and still are of interest to researchers, this article seeks, through the use of the descriptive and analytical approach, to study the elements of grammatical consistency in the three areas: return, deletion, and substitution in Sermon 222, and to know the degree of their cohesion and interconnectedness. One of the most important findings of the article is that the sermon has a high degree of cohesion, continuity, and coherence, and among the elements of grammatical cohesion, the element of return is the most cohesive factor in the sermon. Among the reductive elements, pronouns, especially third-person pronouns, have great frequency in the sermon, and according to the subject of the sermon, which is describing the characteristics of the servants and people of remembrance, most of the pronouns refer to this reference. Other elements of grammatical cohesion, despite their infrequency and hesitation, were effective in cohesiveness of the sermon text.